De ervaring van Kalinka

Kalinka Peperkamp, voedingsassistent, vertelt hoe het is om in Ciro te werken:

 

“Ik weet nog goed wat ik dacht toen ik in 1992 voor het eerst de keuken instapte van wat nu Ciro is: ‘hier blijf ik niet lang!’. Het was mijn eerste dag als instellingskok. Ik kon niet begrijpen hoe een organisatie kon koken in vierkante ketels. Maar goed, dat was toen. Intussen is er heel veel veranderd. Niet alleen in Ciro, maar ook in mijn functie.

 

Veel contact

Dat is ook wel kenmerkend voor Ciro: mensen die er lang werken, vervullen in de loop der jaren vaak verschillende rollen. Het opleidingsbeleid ondersteunt dat; je krijgt alle ruimte om nieuwe dingen te leren. Sinds 2015 werk ik als voedingsassistent. Dat bevalt me super goed. Het is een afwisselende baan waarin je veel contact hebt met de patiënten. Je maakt een praatje, helpt patiënten met het maken van goede voedingskeuzes, richt het buffet in, portioneert, brengt maaltijden naar patiënten die niet naar de brasserie kunnen komen enzovoort.

Wisselende diensten

Tussen 6.30 uur en 20.30 uur zijn er altijd voedingsassistenten aan het werk. Er zijn zes verschillende dienstblokken omdat op bepaalde tijden meer personeel nodig is, bijvoorbeeld rondom de maaltijden. Ik vind dat echt fijn, die wisselende diensten en doe ze allemaal graag. Bij iedere dienst horen andere taken. Wat ik bijvoorbeeld heel leuk vind aan de vroege ochtenddienst, is dat je dan de intakegesprekken met patiënten doet. En wat ik ook heel graag doe, zijn de bestellingen. Dat is altijd een ingewikkelde puzzel. Het is een uitdaging om dat precies goed te plannen zodat het allemaal past. Ik word daar blij van.

Op m’n gemak

Waar ik ook blij van word, is het team waarin ik werk. Daarin voel ik me echt op m’n gemak. Eigenlijk zit dat ‘ons kent ons’-gevoel in de hele organisatie. Ciro is niet zo groot en er wordt goed naar de medewerker geluisterd. Ciro is er niet alleen voor de patiënt, maar ook voor het personeel.”