Veelgestelde vragen Academisch Slaapcentrum

Heeft u een vraag? Hieronder vindt u een overzicht met antwoorden op de meest gestelde vragen. Misschien staat uw vraag er ook tussen. Als u binnenkort een afspraak bij ons heeft, kunt u ook dan de vraag stellen. Heeft u geen afspraak gepland staan? Bel dan naar 0475 – 587 656 en stel uw vraag. 

Ik wil mijn afspraak graag verplaatsen.

Dat is geen probleem. Bel zo snel mogelijk, maar in ieder geval 24 uur van tevoren naar 0475 – 587 656. De afdeling planning plant graag een ander moment voor u in.

Ik heb opnieuw klachten en wil graag een consult.

Als het korter dan een jaar geleden is dat u voor het laatst in het Slaapcentrum van Ciro was, dan kunt u ons bellen voor een afspraak. De afdeling planning (bereikbaar via 0475 – 587 656) maakt graag een afspraak met u. Is het langer dan een jaar geleden, dan heeft u een nieuwe verwijzing nodig. Neem daarvoor contact op met uw huisarts of medisch specialist.

Ik zou een masker of een meter krijgen, maar heb deze nog niet ontvangen.

Soms duurt een zending wat langer. Heeft u na 7 werkdagen nog steeds niets ontvangen, bel dan naar 0475 – 587 656 of mail info@ciro-horn.nl.

Mijn masker is kapot. Wat nu?

Als uw masker kapot is, neemt u contact op met uw CPAP-leverancier. Op de sticker op uw apparaat kunt u zien waar u terecht kunt.

Mijn CPAP-apparaat is kapot. Wat nu?

Als uw apparaat kapot is, neemt u contact op met uw CPAP-leverancier. Op de sticker op uw apparaat kunt u zien waar u terecht kunt.

Er zit water/condens in de slang of het masker van mijn CPAP.

1. Verlaag de stand van de bevochtiger 
Hierdoor verdampt het apparaat minder vocht, waardoor de kans op condensvorming kleiner is. 

2. Verhoog de omgevingstemperatuur
Zet voor het slapengaan de verwarming aan of sluit de ramen, zodat de omgevingstemperatuur stijgt.
 
3. Zet het CPAP-apparaat lager
Zet het CPAP-apparaat wat lager dan uw bed, zodat het water dat condenseert terug de bevochtiger inloopt en geen borrelende geluiden kan maken.
 
4. Isoleer de CPAP-slang
Isoleer de slang door er een fleecesjaal omheen te draaien. Beweegt u in uw slaap? Op de webshop van VIVISOL (https://webshop.vivisol.nl/) vindt u verschillende comfortabele slangenhoezen die eenvoudig te bevestigen en te onderhouden zijn. Een slangenhoes valt niet onder de vergoeding van de zorgverzekeraar.     
 
5. Verwarm je CPAP-slang 
Leg je CPAP-slang onder de dekens. Ook is het mogelijk om een verwarmde slang aan te schaffen via de webshop van VIVISOL. Een verwarmde slang gaat actief de condens tegen. Een verwarmde slang valt niet onder de vergoeding van de zorgverzekeraar
In de folder ‘uw CPAP apparaat’ vindt u deze en andere informatie terug.   
 

U heeft uw SD-kaartje nog niet terug ontvangen.

Is het al langer dan 14 dagen geleden dat u uw SD-kaartje opstuurde en heeft u het nog steeds niet terug? Bel ons dan even via 0475 – 587 656. Is het korter geleden, wacht dan nog even af. Soms heeft de post vertraging. 

Ik heb een vraag over Philips Dreamstation.

We snappen dat de nieuwsberichten over de Philips Dreamstation vragen en onzekerheden oproepen. Als u op onze website ‘dreamstation’ in de zoekfunctie typt, komt u uit bij een aantal nieuwsberichten. Zodra er weer nieuws is, zullen we dat hier vermelden.
U kunt uw apparaat gewoon blijven gebruiken totdat het vervangen wordt. Wilt u weten wanneer uw apparaat aan de beurt is voor vervanging? Neem dan contact op met de leverancier. 
Durft u in de tussentijd uw apparaat niet goed te gebruiken? Neem dan contact met ons op via 0475 -587 656.

Mijn CPAP is van het merk Resmed. Is dit apparaat veilig?

Ja hoor, u kunt u apparaat gewoon veilig gebruiken. Daar is geen twijfel over. In dit apparaat is niet het type schuim gebruikt waar Philips mee werkt en waar onderzoek naar gedaan wordt. 

Ik probeerde de leverancier te bereiken maar kreeg niet meteen contact.

Het kan wel eens voorkomen dat een leverancier niet direct te bereiken is. Probeer het op een ander tijdstip nog eens.